For at danne sig et overblik over eventyrets struktur og komposition, og som mulig tilgang til en fortolkning, kan man anvende forskellige modeller, f.eks. aktantmodellen og kontraktmodellen.
De er kun modeller og derfor ikke fuldt dækkende for en analyse. Mange finurlige facetter i teksten kan gå tabt og tekstens budskab bliver derved forenklet. Du skal derfor bruge modellerne sammen med de andre iagttagelser som du har gjort mens du har læst teksten.
Aktantmodellen er med til at vise, hvilke roller og sammenhænge personerne indgår i - og hvilke projekter der er i spil. Kontraktmodellen er med til at vise kompositionen i eventyret ud fra personernes udvikling og indre processer.
--------------
Aktantmodellen kan bruges til at systematisere de indbyrdes roller og sammenhænge og de projekter og handlingsgange, som eventyret er bygget over.
![]() |
--------------
Kontraktmodellen / Hjemme-Ude-Hjemme
Kontraktmodellen bruges til at vise hovedpersonens udvikling og dermed understrege kompositionen i eventyret. Det vil sige, hvordan handlingen sættes i gang, når hovedpersonen i et eventyr bryder en indgået kontrakt/aftale.
Denne aftale er ofte indgået med en magtfuld person.
Gennem prøvelser og udfordringer uden for hjemmet bliver hovedpersonen stærkere og klogere. Konflikten løses, der etableres en ny aftale og harmonien i eventyret genoprettes.
-----------------
Berettermodellen
Berettermodellen viser hvordan spændingen opbygges gennem eventyret.
Anslaget
er ganske kort - en lille appetitvækker. Der var en gang ...
Præsentation
af hovedpersonen og hvor vi er i tid og sted. Er vi i Kolding eller i Troldmandens hule? Hvad er der på spil? Skal der vindes over den onde, skal forbrydelsen opklares, eller skal prinsen have prinsessen? Hovedpersonernes hjælpere skal på banen. Alt, hvad der optræder senere i fortællingen, skal præsenteres eller antydes.
Uddybning:
Her skal vi lære hovedpersonens karakter at kende, så vi kommer til at holde med ham eller hende. Handlingen skrider fremad.
Point of no return
er et udtryk fra flyvningens barndom. Det er det sted på ruten over Atlanterhavet, hvor der ikke længere er benzin nok til, at man kan vende om. Nu er der ingen vej tilbage! Således også i fortællingen, nu kan hovedpersonen ikke længere vende om.
Konfliktoptrapning:
Det bliver værre og værre. Hovedpersonen skifter karakter og må vise nye sider af sig selv for at klare sig. Alle elementer i fortællingen tages i brug.
Klimaks:
På et hængende hår vinder helten over det onde, eller forbryderen fanges og overgiver sig.
Udtoning:
Fortællingen lander. Helten vender hjem, eller de levede lykkeligt til deres dages ende. Kongen giver prinsessen til hovedpersonen, og retfærdigheden kan indtræde.
No comments:
Post a Comment